Προς: Τα μέλη του Συμβολαιογραφικού Συλλόγου Εφετείου Θεσσαλονίκης
Θέμα: Ασυμβίβαστο το έργο του συμβολαιογράφου με τα καθήκοντα αυτού ως ειδικού συνεργάτη σε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Σχετικό: Η με αριθμ.367/2008 γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ.
Σας αποστέλλουμε συνημμένα προς γνώση σας, την άνω σχετική γνωμοδότηση που έγινε δεκτή από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, σύμφωνα δε μ’ αυτή συμβολαιογράφος δεν μπορεί να αναλάβει καθήκοντα ειδικού συνεργάτη σε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και να διατηρεί παράλληλα τη συμβολαιογραφική ιδιότητα κατά τις διατάξεις του άρθρ.37 του Κώδικα Συμβολαιογράφων.
Με συναδελφικούς χαιρετισμούς Η Αντιπρόεδρος Η Γεν.Γραμματέας Σοφία Μουρατίδου-Ζαχαριάδου Πολυξένη Παρατήρα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΝΟΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
Γνωμοδότηση υπ’ αριθμόν 367/2008 Του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους Α΄ Τμήματος Διακοπών Συνεδρίαση της 9ης Ιουλίου 2008
ΣΥΝΘΕΣΗ: Πρόεδρος: Σπυρίδων Σκουτέρης, Αντιπρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Μέλη: Νικόλαος Μαυρίκας, Φωκίων Γεωργακόπουλος, Βλάσιος Βούκαλης, Κωνσταντίνος Καποτάς, Βασίλειος Σουλιώτης, Ιωάννης Τρίαντος, Αλέξανδρος Καραγάννης, Ιωάννης Διονυσόπουλος, Χρυσαφούλα Αυγερινού, Αντώνιος Κλαδιάς, Ασημίνα Ροδοκάλη, Σπυρίδων Παπαγιαννόπουλος και Παναγιώτης ΙΙαναγιωτουνάκος, Νομικοί Σύμβουλοι του Κράτους. Εισηγητής: Βασίλειος Καραγεώργος Πάρεδρος του Ν.Σ.Κ.
Αρ.Ερωτήματος: Υπ’ αριθμόν 50221/20-5-2008 του Υπουργείου Δικαιοσύνης (Δ/νση Δ3 Τμήμα Α8). Περίληψη Ερωτήματος : Ερωτάται, εάν κατά τις διατάξεις του άρθρου 37 του Κώδικα Συμβολαιογράφων, συμβολαιογράφος, διατηρώντας τη θέση της, δύναται να αναλάβει καθήκοντα ειδικού συνεργάτη σε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.
Επί του ως άνω ερωτήματος το Α΄ Τμήμα Διακοπών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους γνωμοδότησε ως ακολούθως:
Ι. Ιστορικό: Με την από 21-4-2008 αίτησή της προς το Υπουργείο Δικαιοσύνης η Συμβολαιογράφος ……... Ε.Θ. ζητά να πληροφορηθεί εάν δύναται, διατηρώντας την ιδιότητα της συμβολαιογράφου, να ασκήσει τα καθήκοντα της θέσης του ειδικού συνεργάτη της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Φλώρινας, που προβλέπεται στο άρθρο 67 του Ν.1416/1984. Με βάση το ιστορικό αυτό υποβλήθηκε το ως άνω ερώτημα.
ΙΙ. Κρίσιμες Διατάξεις: Α. Στο άρθρο 37 του Κώδικα Συμβολαιογράφων ορίζονται τα εξής: «Ασυμβίβαστα. 1. Τα έργα του συμβολαιογράφου είναι ασυμβίβαστα με την ανάληψη υπηρεσίας στο Δημόσιο, τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τις δημόσιες επιχειρήσεις ή οργανισμούς κοινής ωφέλειας με οποιαδήποτε νομική μορφή και αν λειτουργούν τα τελευταία, καθώς και με την άσκηση κάθε άλλης επαγγελματικής δραστηριότητας ή υπηρεσίας. 2. Κατ’ εξαίρεση δεν είναι ασυμβίβαστα με τα έργα του συμβολαιογράφου: α) η διδασκαλία νομικών ή παρεμφερών μαθημάτων σε ανώτατες και ανώτερες σχολές και σε υπηρεσίες τον Δημοσίου, σε υπηρεσίες των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, β) η συμμετοχή σε συμβούλια και επιτροπές ιδρυμάτων, σωματείων, οργανισμών ή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και γ) η ανάθεση οποιωνδήποτε διοικητικών καθηκόντων, είτε παράλληλα με τα κύρια έργα τον είτε κατ’ αποκλειστικότητα.»... Β. Στο άρθρο 105 του Κώδικα Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης προβλέπονται τα ακόλουθα: «Ειδικοί σύμβουλοι και συνεργάτες 1. Συνιστώνται στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και στα νομαρχιακά διαμερίσματα με πληθυσμό μέχρι 150.000 κατοίκων δύο θέσεις και με πληθυσμό πάνω από 150.000 κατοίκους τρεις θέσεις καθώς και στις ενιαίες Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις για την Κεντρική Υπηρεσία τους. τρεις θέσεις ειδικών συμβούλων ή επιστημονικών συνεργατών ή ειδικών συνεργατών. Οι ανωτέρω προσλαμβάνονται με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, υπόκεινται απευθείας στην ιεραρχική εξάρτηση του οικείου Νομάρχη ή Προέδρου Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και διέπονται αποκλειστικά από τις διατάξεις των παραγράφων 5 έως και 13 του άρθρου 67 του Ν.1416/1984. 2. Το έργο των ειδικών συμβούλων, των ειδικών συνεργατών και επιστημονικών συνεργατών δεν είναι ασυμβίβαστο με την ιδιότητα τον δικηγόρου, αναστέλλει όμως την άσκηση του δικηγορικού λειτουργήματος. Επίσης για όσους έχουν την ιδιότητα τον ελεύθερου επαγγελματία, η άσκηση του ελευθέριου επαγγέλματος είναι ασυμβίβαστη με την άσκηση καθηκόντων ειδικού συμβούλου, του ειδικού συνεργάτη και επιστημονικού συνεργάτη.». Γ. Τέλος στο άρθρο 67 του Ν.1416/1984 ορίζονται τα εξής: «Γενικοί γραμματείς δικηγόροι, προσωπικό εποχιακών αναγκών, ειδικοί σύμβουλοι, ειδικοί συνεργάτες και επιστημονικοί συνεργάτες. 1… 5. Οι ειδικοί σύμβουλοι, οι ειδικοί συνεργάτες και οι επιστημονικοί συνεργάτες δεν παρεμβάλλονται στην οργανωτική και βαθμολογική κλίμακα ούτε οι θέσεις τους έχουν αντιστοιχία με τις θέσεις της κλίμακας αυτής. Υπόκεινται απευθείας στην ιεραρχική εξάρτηση του οικείου δημάρχου για την επικουρία του οποίου έχουν προσληφθεί και είναι ανεξάρτητοι, από το ειδικό επιστημονικό προσωπικό, ιδιωτικού δικαίου, που προσλαμβάνεται σε οργανικές θέσεις για την εξυπηρέτηση διαρκών αναγκών του δήμου και διέπεται από τις διατάξεις των άρθρων 258 έως 300 του νόμου 1188/1981… 10. Οι ειδικοί σύμβουλοι οι ειδικοί συνεργάτες και οι επιστημονικοί συνεργάτες ασκούν καθήκοντα επιτελικά και δεν έχουν αποφασιστικές αρμοδιότητες οποιασδήποτε μορφής. Παρέχουν συμβουλές και διατυπώνουν εξειδικευμένες γνώμες, γραπτά ή προφορικά, για το συγκεκριμένο τομέα δραστηριοτήτων του δήμου τον οποίο έχουν οριστεί να εξυπηρετήσουν. Το συμβουλευτικό τους έργο απευθύνεται προς το δήμαρχο, το δημοτικό συμβούλιο και τη δημαρχιακή επιτροπή ανάλογα με τις αρμοδιότητές τους. 11. Το έργο των ειδικών συμβούλων, των ειδικών συνεργατών και των επιστημονικών συνεργατών δεν είναι ασυμβίβαστο με την ιδιότητα τον δικηγόρου, αλλά αναστέλλει την άσκηση του δικηγορικού λειτουργήματος…».
ΙΙΙ. Ερμηνεία Διατάξεων: Με την παράγραφο 1 του άρθρου 37 του Κώδικα Συμβολαιογράφων ορίζεται το ασυμβίβαστο των έργων του συμβολαιογράφου με την ανάληψη υπηρεσίας εκτός άλλων και στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, ως Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Στην παράγραφο 2 του ίδιου άρθρου τίθενται εξαιρέσεις στον ως άνω κανόνα. Μεταξύ αυτών, υπό στοιχείο γ, η εξαίρεση της ανάθεσης οποιωνδήποτε διοικητικών καθηκόντων, είτε παράλληλα με τα κύρια έργα του είτε κατά αποκλειστικότητα. Για την εξαίρεση αυτή, απαιτείται νομοθετική πρόβλεψη ανάθεσης συγκεκριμένων διοικητικών καθηκόντων σε συμβολαιογράφους. Οι ως άνω περί ειδικών συνεργατών διατάξεις, δεν αποτελούν τέτοια πρόβλεψη. Τούτο για τους εξής λόγους: α) Στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 105 του Κώδικα Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, προβλέπεται η πρόσληψη από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, ειδικών συμβούλων ή επιστημονικών συνεργατών ή ειδικών συνεργατών. Το δεύτερο εδάφιο παραπέμπει, μεταξύ άλλων, και στην παράγραφο 10 του άρθρου 67 του Ν.1416/1984, όπου ορίζεται το έργο των ειδικών συμβούλων και των ειδικών συνεργατών και ειδικότερα, ότι αυτοί ασκούν επιτελικά καθήκοντα, δεν έχουν αποφασιστικές αρμοδιότητες και ότι παρέχουν συμβουλές και διατυπώνουν εξειδικευμένες γνώμες για τον συγκεκριμένο τομέα που έχουν οριστεί να εξυπηρετήσουν. Οι διατάξεις αυτές δεν περιγράφουν διοικητικά καθήκοντα αλλά ανάληψη υπηρεσίας των ειδικών συνεργατών προς οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, κατά την έννοια της παραγράφου 1 του άρθρου 37 του Κώδικα Συμβολαιογράφων. β) Νομοθετική πρόβλεψη ότι το έργο των ειδικών συνεργατών δεν είναι ασυμβίβαστο με το έργο των συμβολαιογράφων δεν υπάρχει. Με την παράγραφο 2 του άρθρου 105 του Κώδικα Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης ορίζεται ότι το έργο των ειδικών συνεργατών δεν είναι ασυμβίβαστο με την ιδιότητα του δικηγόρου. Η ρύθμιση αυτή όμως, δεν είναι δυνατό να επεκταθεί και στους συμβολαιογράφους, οι οποίοι ασκούν διαφορετικό λειτούργημα. Τούτων παρέπεται, ότι, το ασυμβίβαστο των έργων των συμβολαιογράφων με την υπηρεσία των ειδικών συνεργατών σε οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, που ορίζεται με το άρθρο 37 του Κώδικα Συμβολαιογράφων, δεν αίρεται από τις περί ειδικών συνεργατών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων ως άνω διατάξεις.
IV. Συμπέρασμα: Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, στο τιθέμενο ερώτημα, κατά την ομόφωνη γνώμη του Τμήματος, αρμόζει η απάντηση ότι, κατά τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 37 του Κώδικα Συμβολαιογράφων, συμβολαιογράφος δεν δύναται, διατηρώντας την ιδιότητα αυτή, να αναλάβει καθήκοντα ειδικού συνεργάτη σε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.
ΘΕΩΡΗΘΗΚΕ Αθήνα, 21-7-2008
Ο Πρόεδρος του Τμήματος Ο Εισηγητής
Σπυρίδων Σκουτέρης Βασίλειος Καραγεώργος Αντιπρόεδρος του Νομικού Πάρεδρος Ν.Σ.Κ. Συμβουλίου του Κράτους